Hoofdpijn

Bij spanningshoofdpijn worden de spieren in de nek en schoudergordel vaak overmatig aangespannen. De spieren in je nek hechten aan op de achterkant van je schedel en zijn verbonden met een peesplaat die over je hoofd loopt en vastzit aan de voorkant van je hoofd boven je ogen. Dit kan verklaren waarom spanning op je nekspieren door kan trekken over je hoofd. Wat het gevoel geeft dat je een te strakke badmuts op hebt.  

 

Een veel voorkomende oorzaak van overmatige spanning is het gevolg van de manier waarop je je wervelkolom en schoudergordel beweegt. Als je goed met je bekken rechtop zit, dan zit je op je zitbotten en heb je een lichte holling in de onderrug. Dat noemen we de lordose. In de bovenrug zit een lichte bolling, de kyfose. In je nek zit dan weer een holling. Als deze holling en bolling aanwezig zijn dan kunnen je schouders losjes hangen. Dus niet naar achter trekken. Maar als er sprake is van een verstoring in de natuurlijke krommingen doordat je bijvoorbeeld krom zit dan kan dit zorgen voor een verhoogde spanning op je schouderspieren. Blijf je de hele dag krom met je schouder aangespannen achter je laptop zitten dan neemt de spanning steeds verder toe en kan pijn in je schouders ontstaan die doortrekt over je hoofd.

Ademhaling

De ademhaling kan een belangrijke rol spelen. Een hoge oppervlakkige borstademhaling zorgt er voor dat je hulpademhalingsspieren die ook in je schouders en nek zitten overmatig worden aangespannen. Dit veroorzaakt weer extra spanning. Tevens kan een verstoord adempatroon chronische hyperventilatie veroorzaken wat op zichzelf ook hoofdpijnklachten kan geven.

Verbeteren van je bewegingsgedrag waarbij je nek en schouderspieren ontspannen blijven en je ademhaling op de juiste manier verloopt kan de klachten fors verminderen.