Thuis werken - werkplek goed ingesteld? - Dan wordt het tijd om goed te gaan zitten!

Gepubliceerd op 14 mei 2020 om 11:24

De meeste mensen denken  dat pijn in je nek, schouders en armen komt door te lang en intensief achter je laptop te zitten of door de instelling van je werkplek . Ze gaan dan de instellingen aanpassen of hulpmiddelen kopen zoals een ergonomische muis of een aangepaste stoel. Vaak zonder dat dit veel helpt. De klachten blijven of worden soms zelfs erger.


Als het bureau te hoog staat en het beeldscherm te laag dan is het moeilijk om goed te gaan zitten

Als het bureau te hoog staat en het beeldscherm te laag dan is het moeilijk

om goed te gaan zitten

Natuurlijk is het belangrijk om je werkplek goed in te stellen

Een verkeerde instelling zorgt voor bewegingsdwang. Dit betekent dat de werkplek er voor zorgt dat je verkeerd gaat zitten. Daarbij ga je je spieren in je lichaam zo gebruiken dat je er last van krijgt. Een veel voorkomend voorbeeld hiervan is een te hoog bureau en een te laag beeldscherm. Iets wat je automatisch krijgt als je je laptop op de keukentafel zet en daar op gaat werken. Je hoofd gaat naar het scherm waardoor je krom gaat zitten terwijl je tegelijk je schouders optrek omdat het bureau te hoog staat. Het is dus zeker van belang om je werkplek goed in te stellen.

Als je goed wilt zitten kun je dat op de volgende manier doen:

  • Zet je voeten plat op de grond en probeer je benen zo optimaal mogelijk te ontspannen. Pas eventueel de stoelhoogte aan zodat dit makkelijker gaat.
  • Zet je billen achter in de stoel tegen de rugleuning zodat je bekken rechtop staat met je onderrug licht hol. Indien mogelijk met je onderrug en bovenrug ondersteunt. Maar je kunt ook recht zitten zonder steun. Als je dat doet zorg dan dat je schouders recht boven je heupen staan.
  • Zorg dat je bovenrug ontspannen op je onderrug staat. Licht bol in de bovenrug.
  • Schouders ontspannen. Dus niet naar achter trekken! En ook je borstbeen niet naar voren trekken! Hierdoor ga je overstrekken en komen je schouders juist op spanning.
  • Pas je rugleuning zo aan dat deze de neutrale vorm van de wervelkolom ondersteunt. Beweeg je armen vanuit je bovenarmen. Zit je goed dan kun je je armen bewegen zonder dat je schouders aanspannen.

 

Als het je lukt om goed te gaan zitten en je kunt dit op verschillende plekken toepassen, zoals aan je bureau, op de bank of op de keukenstoel, dan zal je minder snel klachten krijgen. Ook als je werkplek niet helemaal optimaal is ingesteld. Uiteraard raden we dit niet aan want je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je je werkplek wel goed instelt.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.